Fldi jrmvek
2006.07.13. 20:54
Incom T-47 fegyveres hsikl
Gyrt: Incom Corporation
Mretek: hossz 5,3 m; fesztv 4,5 m
Hajtm: 1 db Incom IJM-66 JetMachine torl-sugrhajtm
Szenzorok: Fabritech ANS-7K harcszati-navigcis szenzor
Fegyverzet: 2 db DX559-es lzergy
Amikor a nehzfegyverekkel megpakolt, hatalmas birodalmi lpegetk feltntek a jeges Hoth bolygn berendezkedett Lzadk feldert szkpjainak ernyin, a bzis parancsnoka: Rieekan tbornok azonnal tudta, hogy nem sok mindent tehetnek ellenk. Br a Mon Calamari cirklkkal kibvlt Szvetsgi Flotta nha mr j esllyel szlhatott szembe a csszri hadihajkkal, a Birodalom Felszni Haderiben szolgl pnclozott csapatszllt gpeknek a Lzadk arzenljban nem volt prjuk. / itt a Hoth-on legalbbis nem / gy most a mindenre elsznt; nhny pncltr lveggel megerstett gyalogsgi csapatokon kvl csupn csak kt tucat, talaktott T-47-es sikl biztosthatta a Szvetsg vdelmt. Azt mindenki tudta, hogy a kis gpeknek semmi eslyk a lpeget erdk ellen, m a cl nem is azok megsemmistse volt. A hsiklkat irnyt Zsivny szzad piltinak csupn eslyt s elg idt kellett kiharcolniuk, hogy a Szvetsg evakulhassa az Echo bzist.
A Hoth jgmezi felett jrrz fegyveres hsiklk valaha egyszer, polgri clokra ptett jrmvek voltak. A T-4-es sorozat siklit az Incom hajdan a Kztrsasg Egyestett Kereskedelmi s ruforgalmi Felgyeletnek megrendelsre fejlesztette ki. A T-4-esek rendszerbe lltsa eltt, a megfelel gpests hinyban az E.K..F.-nek sok bosszsgot okozott az alacsonylgkri s felszni kiktk, teherraktrak valamint a kereskedelmi lerakatok mkdsnek folyamatos ellenrzsre s a zkkenmentes ruforgalom biztostsa. Br a kontnerek ki s berakodst mr mind a felsznen mind a levegben jl megoldottk, a hatalmas daruk s vonsugaras emelk a terhek trakodsnl tbbre nem voltak alkalmasak. Ha a teherhajk repulzorai mg a kiktdokkok eltt lerohadtak, a darukezelk nem tehettek semmit. Mivel annakidejn mg nem voltak lgkri replsre is alkalmas vontatk, a mozgskptelenn vlt transzporterek dokkoltatsa sok veszdsget okozott. Nem is beszlve arrl, hogy ezek a rossz helyen csorg "defektes" teherhajk akr rkra is megbnthattk a kiktk forgalmt. Az elektromgneses szigonygykkal felszerelt T-4-esek bevezetse gyors megoldst jelentett. A pilta mgtt, annak httal l gykezel / vontatmester, miutn a megfelel helyen megszigonyozta magatehetetlen ldozatt, az ers repulzorokkal s torlsugrhajtmvel ptett sikl knnyen a kiktbe vontathatta azt. A lerobbant teherhajk vontatsn kvl, a remekl manverezhet kis gpek j szolglatot tettek az ruforgalom helyszni irnytsnak s felgyeletnek elltsban is. A pilta mgtti lsben akr maga a kikt parancsnoka is szemmel tarthatta, hogy a munklatok tnyleg rendben zajlanak.
A T-47 esek lelke a kt klnll, kompakt egysgbe szerelt DCJ-75 jelzs repulzis genertor. Ezek az antigravitcis lebegtet egysgek s az ers hajtm teszik lehetv, hogy a mindssze 5 m hossz s 27 tonns kis gpek, sajt tmegknl akr hsszor nagyobb terhet is megmozgathassanak. A trzs al integrlt IJM-66-os "JetMachine" torl-sugrhajtm az Incom els sorozatban gyrtott, sajt fejleszts lgkri motorja. A mozg alkatrszeket nem tartalmaz hajtm, a szabvny ktram gzturbins sugrmotorok minden htrnyt nlklzi. Kedvez zemanyag felhasznlsi mutati s hossz lettartama mellett, eldjvel szemben sokkal nagyobb toler kifejtsre kpes. A T-4-es szria hrom tpust tartalmazott. Az alapvltozat mg valamivel gyengbb teljestmny repulzorokkal s hagyomnyos, gzturbins sugrhajtmvel kszlt. Ez volt a T-43-as. A csald kvetkez tagjt T-45 jelzssel anyaknyveztk s eldjhez kpest mintegy kt mterrel hosszabb volt. A mretnvekeds oka a nagyobb antigrav. genertorok beptse volt. A DCJ-70-es repulzorok azonban nem vltottk be a hozzjuk fztt remnyeket. Nagy mretk ellenre viszonylag szerny teljestmnnyel mkdtek, ezrt a 45-sket nem is gyrtottk sokig. A T-47-es sikl volt az utols a sorozatban. Hatkony repulzoraival s modern hajtmvvel a csoport legsikeresebb s legnagyobb szmban gyrtott tpusa volt. Az E.K..F. szervein kvl mg rengeteg helyen alkalmaztk. Taln a polgri felhasznls tern elrt pldtlan sikerek miatt akadt meg a valamelyik Kztrsasgi vezrkari tiszt szeme is ezen a gpen. Akrhogy is trtnt a dolog, a T-47 bevonult a hadseregbe.
A Szvetsg elit felszni katonai egysgnek, a Tengerszgyalogsg Lgierejnek fejlesztse a kszbn llt. Br a Flotta ktelkeiben tbb kivl harci gp is szolglt a felszni csapatok gpestse s a gyalogsgi erk tztmogatsnak megoldsa mg csak gyerekcipben jrt. A Lzadk erre a clra legtbbszr a Flotta vadszait alkalmaztk. m ezeknek az rbli hadviselsre tervezett gpeknek a lgkri bevetse sok problmval jrt. Nagy szksg lett volna egy tisztn atmoszfrn belli felhasznlsra tervezett harci gpre. A T-47 pont jkor jtt. A polgri felhasznlsban elrt nyilvnval sikerek nem hagytak ktsget. A beszerzst megelz tenderkirs s egy j tpus szolglatba lltsa eltt elengedhetetlen prbareplsek szksgtelenn vltak, ezzel a hadsereg jkora sszeget sprolhatott meg. A siklnak, hogy valdi katonai gpp vljon csupn nhny kisebb mdostson kellett tesnie.
A kis mret miatt a pajzsgenertorok beptse nem volt lehetsges, ezrt a trzset pncllemezekkel erstettk meg. Br ez csak rszleges vdelmet adhatott az ellensges tzzel szemben, a kivl manverez kpessg miatt a harctri tlls eslyei mgis elg jk voltak. A DCJ-75-s repulzorok s a JetMachine hajtm cserje szba sem jtt. Ezek a berendezsek mr sokszor bizonytottak s a katonai alkalmazsuk eltt sem volt akadly. A hajtm mintegy 1000 km/h cscssebessg elrst tette lehetv, ami tulajdonkppen a harctren is elgsges volt. A siklkat eredetileg egy polgri felhasznlsra sznt egyszer navigcis s feldert rendszerrel szereltk. Ezt az talakts sorn lecserltk. A T-47-es egy abban az idben korszernek szmt Fabritech gyrtmny fedlzeti computer ltal vezrelt ANS-7K jelzs harcszati-navigcis s feldert szenzort kapott. Ez a loktor mr lehetv tette a clok akr 120 km-rl trtn azonostst s kvetst is.
Az eredeti T-47-es teljesen fegyvertelen volt. Br a szigonygyt vgs esetben akr fegyverknt is alkalmazhattk volna; amire a Hoth-on sor is kerlt, m a hadseregben a szigonynl valami sokkal tkpesebb fegyverzetre is szksg volt. A hadsereg technikusai rvid fejtrs utn vgl igazn eredeti tlettel rukkoltak el. Br a csatahajkbl s a vadszgpekbl a Lzadknak sosem volt elg, ennek ellenre gazdasgi okok miatt a Kztrsasg tbb rgi hadihajjt mgis ki kellett vonni a szolglatbl. Ezek tbbnyire mr nagyon reg, gyakran meghibsod szerkezetek voltak, melyek hadrendben tartsa nem adott akkora stratgiai ert, mint amennyi pnzt az lland javtsuk elvitt. De nem kerlt minden a szemtzzk karmai kz. Az reg kasznik mg sokig jl hasznlhat alkatrszek sokasgval lttk el a karbantart dokkok technikusait. Ht gy kerltek a kiselejtezett Dolphin osztly fregattok egybknt remek DX559-es automata lzergyi is a T-47-es siklkra. A gpenknt kt darab gy srknyszerkezetbe trtn integrlsa nem volt tl bonyolult manver. Csupn kt merevt elemet kellet a szrnyak felletn rgzteni, hogy az biztosan tartsa az 5,3 m hossz lveget. Ezek a merevt tartk msrszt elg bels teret biztostottak az gyk genertorainak elhelyezsre is. A fedlzeti szmtgp tzvezrl egysge s a harcszati szenzor interface modulja rvid "rbeszls" utn mr kpes volt egyttmkdni az j fegyverekkel. A hatalmas gyk beptse egyltaln nem rontotta az addig kivl manverezhetsget. A Jetmachine hajtm akkora toler tartalkkal rendelkezett, hogy a slynvekeds mg az addig elrt maximlis sebessget sem cskkentette. A repulzorok meg mintha tudomst sem vettek volna arrl, hogy trtnt valami. Egy dolog viszont elkerlhetetlen volt. A lzergyk genertorainak energiaignyt az eredeti reaktorok mr nem tudtk kielgteni. Ezrt azokat le kellett cserlni. A trzs hts rszbe integrlt 2 db kismret, kompakt, u.n. szrazfzis FSA ermvek viszont mr elegend teljestmnyt adtak mind az elektromos rendszerek mind a lzergyk fel. Az ilyen tpus reaktoroknak azonban van egy htrnyuk. A szrazfzi miatt mkdsk sorn hatalmas ht fejlesztenek ezrt gondoskodni kellett a megfelel htskrl. A T-47-es esetben ezt nagymret htbordk felszerelsvel oldottk meg. m a szegny embert mg az g is hzza. Hogy mennyire igaz ez a monds azt jl pldzza az Echo bzison szolgl hsiklk esete. A Hoth jeges vilgban ugyanis ezek a helvezet lemezek okoztk a mr vgskig elcsigzott technikusoknak a legtbb munkt. Csaknem lefagyasztottk a reaktorokat, ezrt a gpenknt 15 borda mindegyikt szigetelni kellett. Hszigetelt htlemezek. Micsoda abszurdum. De nem ez volt az egyetlen feladat. A fk- s kormnylapokat mkdtet munkahengereket valamint a repulzorgenertorokat szintn fteni kellett, nehogy eljegesedjenek. A hajtmben kpzd forr gzok egy rszt elvezetve vgl ezt is sikerlt megoldani. A kt tucat mszaki jt nappall tve dolgozott az talaktsokon s gy is csak a tmads eltti utols pillanatban sikerlt tadniuk a teljesen felksztett hsiklkat.
Vgl emlkezznk azokra a btor frfiakra s nkre akik a jeges lvszrkokban s a hsiklk kabinjba az letket ldoztk a szabadsgrt.
Emlkezznk a Zsivny szzad tagjaira, akik a birodalmi lpegetkkel szembeszllva pldtlan btorsgrl tettek tanbizonysgot azon a gyszos napon.
Adzzunk a hsk emlknek, akik a lehet legrosszabbkor, a lehet legrosszabb helyen ltek.
|